Rynek Infrastruktury
Obwodnica Nysy będzie mieć długość 17 km, a jej budowa będzie kosztować 468 mln zł. Prace mają ruszyć w połowie przyszłego roku i powinny się zakończyć na przełomie 2016 i 2017 roku. Natomiast realizacja obwodnicy Czarnowąs i Dobrzenia Wielkiego rozpocznie się na początku 2015 roku. Wtedy ruszy pierwszy etap inwestycji.
Ta część obwodnicy będzie mieć 5 km długości i połączy obwodnicę Opola z Czarnowąsami. Prace będą kosztować 160 mln zł, w co wliczone są już koszty wykupu gruntów i odszkodowań dla posiadaczy nieruchomości, które zostaną wyburzone pod budowę obwodnicy.
Drugi etap inwestycji zakłada budowę odcinka o długości 7 km, który ominie elektrownię i Dobrzeń wielki. Obwodnica będzie się łączyła z drogą wojewódzką nr 454 w kierunku Namysłowa, a jej wykonanie pochłonie 110 mln zł. Te prace mają zostać zrealizowane w latach 2017-2018.
We wtorek odbyła się sesja opolskiego sejmiku, podczas której wiele emocji wzbudziła planowana obwodnica Nysy. Część radnym oburzył fakt, że zrezygnowano z budowy obwodnicy Niemodlina, która miała być realizowana według nich jako jeden projekt wraz z obejściem Nysy.
Marszałek Józef Sebesta wyjaśnił, że szacunkowy koszt realizacji dwóch obwodnic wynosi około 1 mld zł, a na takie dofinansowanie nie można było liczyć. – Gdyby projekty nie zostały rozłączone w rządowym programie budowy dróg krajowych, nie znalazłby się w nim żaden opolski projekt – dodał marszałek.
Dlaczego wybór padł na Nysę? Sebesta powiedział, że zadecydowały o tym względy ekonomiczne. Kluczowy był argument, że w pobliżu powstała specjalna strefa ekonomiczna mająca stanowić jeden z motorów napędowych regionu.
Podczas sesji przewodniczący sejmiku, Bogusław Wierdak, mówił, że obwodnice Kędzierzyna-Koźla iNiemodlina zostaną wybudowane, o czym miał zapewnić minister transportu podczas wizyty w Nysie. Obie inwestycje mają się znaleźć w programie budowy dróg na lata 2014-2020. Nie ma jednak gwarancji, że rządowe plany zostaną zrealizowane.